Krásný a posilující porodní zážitek

18.03.2019

KRÁSNÝ A POSILUJÍCÍ PORODNÍ ZÁŽITEK

Porod může být krásný, posilující, radostný a euforický zážitek. Porod se sice nedá naplánovat, ale dá se na něj připravit. A má velký smysl se na něj připravit tak nejlépe, jak je to možné. Protože porod a jeho průběh může ovlivnit to, jak proběhne bonding, jak se miminko a maminka do sebe zamilují, jak se nastartují mateřské kompetence a také má dlouhodobý vliv na zdraví a spokojenost ženy. A zážitek porodu s každou ženou zůstane po celý její život.

Proto opravdu záleží na tom, jak a s jakými pocity žena na své porody vzpomíná a jak je vnímá. Základem pro to, aby žena vnímala porod jako pozitivní zážitek, je respektující prostředí, podpora, pocit bezpečí a možnost volby. Porod nemusí vždy jít podle našich představ, plánů a úplně hladce. Někdy nás překvapí svou intenzitou, délkou nebo potřebou nějakého zásahu, kterému jsme se chtěly vyhnout. Porodní zážitek ale může být krásný i v případě, že porod neproběhne přesně tak, jak jsme si vysnily. Ženy, které vnímají své porody jako krásné posilující zážitky popisují porod jako úžasnou cestu, kdy dokázaly vnímat své tělo, kdy překonaly bolest a nevzdaly se, kdy dokázaly vypnout hlavu, kdy to prostě ZVLÁDLY! Porod je pro ženy často okamžik, kdy si teprve uvědomí, jaká se v nich skrývá síla. Někdy je pro ženy klíčové, že si dokážou před okolím ustát to, co pro ně bylo důležité. Někdy je to poprvé, kdy si dovolí se plně projevit, kdy si dovolí naplno důvěřovat samy sobě. Tento pocit spolu s prvními okamžiky, kdy v rukou držíme své právě narozené miminko a vyplavuje se nám závratné množství oxytocinu, to je to, co dělá z porodu ten úchvatný, magický a euforický zážitek, který nás promění a posílí. Krásný porodní zážitek mohou mít i ženy, které rodí cisařským řezem a zvolí si třeba respektující porodnici, kde se dá domluvit na jemném a šetrném císařském řezu, bondingu a následném pobytu na společném pokoji. I tady je společným jmenovatelem respektující prostředí a možnost volby.

Já sama mám zkušenost se dvěma naprosto odlišnými porody. Ten první byl harmonický, klidný a bezbolestný. Po 10 hodinách vln jsem přijela do porodnice, otevřená na 2 centimetry a můj muž mě stále udržoval v přesvědčení, že se třeba ještě nic neděje a já díky tomu zůstala úplně klidná. Po necelých dvou hodinách v porodnici, kdy jsme se jen stihly s porodní asistentkou domluvit, že později přijde a probereme moje porodní přání, přišla neuvěřitelně intenzivní vlna, já zakříčela jako lvice na celou porodnici a zároveň jsem si sáhla mezi nohy a s překvapením zjistila, že syn má hlavičku venku :) Než jsem si stihla vůbec uvědomit, že rodím, držela jsem v rukách nádherné miminko. Na druhý porod jsem se moc nepřipravovala, trošku nepokorně jsem si myslela, že mám ty hladké a bezbolestné porody zmáknuté :) Druhý porod byl hodně krátký, hodně intenzivní a překvapivě i hodně bolestivý. Nestihla jsem vypnout hlavu, ponořit se sama do sebe a spíše řešila logistiku a sledovala vlny, abych správně odhadla okamžik, kdy už se něco děje a já bych měla vzbudit muže nebo volat porodní asistentku. A než jsem to stihla všechno promyslet, držela jsem v rukách další nádherné miminko. Muž mi později, když jsme se o té bolesti bavili, řekl: Ty sis to prostě potřebovala zkusit, viď? A měl pravdu, ja jsem jako dula vlastně chtěla vědět, jaké to je, když ženy porod bolí. Přestože byly oba porody rozdílné, oba jsem si moc užila, oba vnímám jako nádherné zážitky a společné jim je to, že jsem prostě jen nechala plynout ten porodní proces, naplněná porodními hormony a okouzlená zázrakem zrození. A díky oběma jsem si uvědomila, jak moc je porod a jeho průběh hlavně v hlavě.

Nedávno jsem hovořila se ženou, která mi vyprávěla svůj porod, během kterého došlo na nástřih, přestože měla ve svém porodním přání, že si nástřih nepřeje. Pokud k nástřihu nebo jinému zásahu dojde, aniž by o něm byla žena předem informovaná a mohla se rozhodnout, zda s ním souhlasí a rozumí tomu, proč je potřeba udělat, může takový zásah vnímat jako trauma a mít pak z porodu negativní porodní zážitek. Tato žena ale rodila v respektující porodnici se svojí porodní asistentkou a před tím, než k nástřihu svolila, vyzkoušely vše, co zkusit šlo. V jiné porodnici bez této skvělé podpory by pravděpodobně došlo na císařský řez. Této ženě během vyprávění zářily oči, vyzařovala z nich síla a velký pocit spokojenosti, že díky přípravě a všem rozhodnutím, která učinila, dopadl porod tak nejlépe, jak mohl. Někdy i nástřih může být výhra, a ne prohra.

Porod je jeden z nejdůležitějších okamžiků našich životů. Je na čase, abychom začaly věřit, že porod může být krásný a posilující, abychom o tom začaly mluvit a začaly mezi sebou sdílet pozitivní porodní zážitky. Abychom se začaly více inspirovat, podporat a motivat. My všechny jsme součástí změny, která se opravdu děje. Změny k tomu, abychom si mohly porody užívat a aby se naše děti mohly rodit v respektujícím a láskyplném prostředí. Abychom my i ony mohly na porod vzpomínat jako na nádherný začátek.

O všech těchto aspektech, komplexní přípravě na porod, jak pracovat se svojí myslí a umět se uvolnit, jak si umět svoje přání v porodnicích vykomunikovat, jak se připravit na jedinečný a radostný porod, o tom všem si povídáme během kurzů Hypnoporodu Jemného zrození. Přijďte se samy nebo společně s partnerem naladit na krásný porod. Více o mě a termíny mých kurzů najdete na https://jemnezrozeni.cz/lektorka/simona-moravcova/ a moc se těším na Vaše krásné porodní zážitky :)

S láskou Simona   

© 2021 Simona Moravcová
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky